Minél magasabban van egy vezető, annál ritkább a levegő és az értékes visszacsatolás. Annál több döntést kell meghoznia naponta, annál gyorsabban, annál jobban támaszkodva – sokszor és nagymértékben – intuícióira.

A „csúcson” a legtökéletesebb vezetői képesség kombinációval megáldott ember is igényelhet olyan külön odafigyelést és olyan támogatást, amelyet sem a főnökeitől, sem a beosztottjaitól nem kaphat meg.

A coaching egy eredményorientált, testreszabott fejlesztési folyamat, mely során ügyfeleinkkel egy gondolatébresztő és kreatív folyamatra szövetkezünk, amely inspirálja and támogatja őket személyes- és szakmai potenciáljuk kiaknázásában.

Vezetői coaching megközelítésünk.

A kor gyorsan változó kihívásai közepette a hagyományos irányító, ellenőrző vezetői felfogás kevésbé látszik eredményesnek, mint a felhatalmazó, delegáló vezetés. Ehhez azonban a vezetőnek fejlesztenie kell tudni beosztottait, méghozzá mindegyiket pont azokon a területeken és oly módon, ahol arra azoknak leginkább szükségük van, ami annyiféle, hogy semmilyen sémaszerű megoldás nem biztosíthat eredményt, csak a coaching típusú megközelítés.

Így a vezető saját coachingja egyúttal saját élményt is nyújt neki arra nézve, hogy milyen az, amikor elfogadással közelítenek felé, ugyanakkor konkrét üzleti sikerek elérésében támogatják. Ezt a szemléletet ültetheti át a vezető a maga gyakorlatába, és ha a coaching-szerződés célkitűzései között ez irányú fejlesztési célok is szerepelnek, akkor látványos eredményeket tud a coacholt vezető felmutatni munkatársaihoz való kapcsolódásában, eredményeik elérésének támogatásában.

Executive Coaching - 4 nézőpont a teljességhez

Üzleti

♦ Partnerség a vezető új üzleti elvárásainak értelmezésében (KPI, hard elemek, folyamatok, szabályok, határok)

♦ A felsővezető vezetőjének elvárásai

♦ Érintetti térkép, kapcsolódások

♦ Rendszerszemléletű gondolkodás

Szervezetfejlesztési

♦ A szervezeti kultúra tudatosítása
♦ Formális vezetői módszerek (leader prezentálás, delegálás, stratégizálás, példamutatás, érdekképviselet, értekezletvezetés)
♦ Fenntartható változásmenedzsment technikák (pl. viral change)

Sport-edzői

♦ Teljesítményorientáció

♦ Kudarc kerülés helyett sikerorientáció

♦ A sztároknak is meg kell harcolniuk a saját harcukat

Pszichológiai

♦ Emberi vonatkozások (informális kommunikáció és hatások a szervezetben)
♦ A vezetői önismeret fejlődésének támogatása
♦ Változatos coaching módszerek (TA, gestalt, imagináció, viselkedés-alapú, üzleti, stb.)
♦ A vezető személyiségéhez és önismeretéhez igazodó coaching folyamat kialakítása

A megközelítésünk kulcselemei, a coaching HOGYANJA

A coaching kapcsolat 5+1 sikertényezője:

Pszichológiai szerződés

A coach és a coachee* közösen állapodnak meg a folyamat céljáról, eszközeiről és a pontos keretekről.

Közös felelősség

A coach és a coachee* közösen vállalnak felelősséget a vezető sikerességéért, az új vezetői működés hatékonyságáért. A coach felelőssége a támogatás biztosítása, míg a coachee felelőssége a változások megvalósítása

Eredmény szemlélet

A coaching folyamat minden esetben eredményekre fókuszál!

Itt és most

A coaching folyamata a jelenre és a jövőre fókuszál. Minek és hogyan kell változnia a siker érdekében?

Bizalom

A sikeres coaching folyamat a coach és a coachee közötti nyitottságra, bizalomra épül.

+ Titoktartás

A coaching során megosztott információkat bizalmasan kezeljük.

Konkrét coaching módszerek, eszközök:

A coaching folyamat során a coacholt saját felelősségének tudatosítása történik meg: ő maga miként járult hozzá jelenlegi helyzetének kialakulásához, és mit tehet annak kívánsága szerinti alakítása érdekében. Az ehhez használt módszereink és megközelítésünk (egyfajta menüként):
  • Rogersi humanisztikus pszichológia
  • Kognitív és viselkedésközpontú pszichológia
  • Tranzakció analízis
  • Gestalt megközelítés
  • Pszichodramatikus eszközök
  • NLP
  • Keleti jógapszichológia felfogás
  • Erőszakmentes kommunikáció
  • Relaxáció, imaginatív technikák
  • Üzleti és pszichológiai modellek, tesztek
  • DISC viselkedéstipológia
  • MBTI teszt, EQ teszt, motivációs tesztek, stb.
A coaching optimális időszükséglete

  • A coaching folyamata elkülönült coaching alkalmakból áll. Egy megbeszélés időtartama általában 1,5 óra. Legalább kétheti egy alkalmat javaslunk a folyamat intenzitása szempontjából.
  • Az „Ismerkedés” fázis az első három alkalmat, azaz 4,5 órát foglal magában. A fejlesztés optimális időszükséglete a gyakorlatunkban az ismerkedés, vagy „jégtörő” fázis után 13 alkalom, azaz összesen egy kb. 3-6 hónapon keresztül tartó folyamatról van szó.
  • Természetesen a coaching folyamatban a fentiektől eltérő ütemezésben is megállapodhatnak a felek.
  • Ha a felek az első három alkalom után közösen úgy ítélik meg, hogy folytatni akarják a fejlesztési folyamatot, akkor kerül sor a pszichológiai szerződés megkötésére a vezetővel.
A standard ún. „Nagy coaching folyamat” időtartama tehát összesen:
13 alkalom, 19,5 óra.
Mezei Andi

Mezei Andi

Coaching filozófia

Coaching folyamataimban rogers-i közös utazás modellel dolgozom. A szervezeti, üzleti célokból indul a folyamat, és a vezető csoportműködésén keresztül jutunk el a személyes célokhoz.

Specialitásomnak tartják a szakmában, hogy a kifejezetten szervezeti szintű, stratégiai folyamatokat és a mély önismereti folyamatokat együtt, összefüggően tudom támogatni. Az e folyamatokon való párhuzamos előrehaladást tudom ötvözni, mindkét igényt maximálisan feltárva, helyzetre és az egyéni igényre szabva.

Ezt két irányú végzettségem, valamint üzleti, szervezetfejlesztői területen, és a személyes fejlesztésben szerzett jártasságom, valamint az alkalmazott pszichológiában szerzett sokéves gyakorlati tapasztalatomnak köszönhetem.”

Üzleti és coach/tréneri tapasztalat/referenciák

Magyarországon elsői női coachként szereztem meg az International Coach Federation(ICF) által akkreditált Professional Certified Coach (PCC) végzettséget.

Több mint 25 éves tanácsadói és vezetői háttérrel és 15 éves coaching tapasztalattal rendelkezem. Ezalatt az idő alatt számos nagyvállalat felsővezetőit fejlesztettem, mint például: AAM - vezérigazgató, Magyar Telekom - HR vezérigazgató-helyettes, DIAGEO - pénzügyi vezető, Ringier - vezérigazgató, AstraZeneca - regionális HR igazgató (Brüsszel).

Speciális coaching szakterület:

szervezeti átalakítások, kultúraváltáskor a vezető támogatása előléptetés előtt és/vagy után, illetve vezetői coaching készségek fejlesztése, burn-out, placement coaching, stratégiai coaching, karrier, integrált.

Bodor Márton

Bodor Márton

Coaching filozófia:

Hiszek benne, hogy a munkám eredménye olyan szervezet, ahol az emberek Mesterek és Tanítványok (StarWars, Gyűrűk Ura, Mátrix, Biblia, Buddhizmus). Mondja ezt egy értékesítés-fejlesztő pasi, akitől mérhető eredményeket várnak. Meg tudjuk csinálni.

Értékesítő vagyok 2000 óta. Gyorsan kiderült, hogy nem csak jól csinálom, de másokat is támogatni tudok a hatékonyságban. Végül ez lett a szakmám. Szeretem.

A coach számomra a 21. század sámánja:
„Belépsz a sátorba, és ott ül csillogó szemekkel. Mindig nyugodt. Bölcs. Pontosan kérdez. Figyel ezer füllel. Ezért elkezdesz te is figyelni. Magadra. Az energiádra. Megbabonáz. Hinni kezdesz magadban. És másokban. Olyat kapsz, amit a sátoron kívül csak ritkán. Aztán kilépsz újra a világba, és tudod mit kell tenned.”

Üzleti és coach/tréneri tapasztalat/referenciák:

Értékesítői és értékesítési vezetői háttérrel kerültem a tréneri, tanácsadói szakmába. Egy nemzetközi tréningcég sales tréning üzletágának vezetőjeként jelentős tapasztalatokat szereztem az értékesítés-fejlesztésben és értékesítési szervezetek hatékony támogatásában. Franciaországban, Angliában és Németországban tanultam a szakmát.

Kedvenc projektjeim, amire büszke vagyok: Nagybankok középvezetői csapatainak team coachingja több hónapon keresztül, Auditor cég pénzügyi vezetőjének coachingja, CSO (Chief Sales Officer) coachingja világpiac-vezető kereskedő cégnél, pharma cég üzletágvezetőinek egyéni és csoportos coachingja terepmunkával (field coachinggal) együtt. FMCG cég kereskedelmi vezető coaching, végül a felsőoktatásban egy rektori csapat tagjainak coachingja, ami komoly intellektuális kihívást jelentett.

Speciális coaching szakterület:

Team coaching és egyéni coaching, ezen belül sales coaching, executive coaching, skill coaching, változásmenedzsment coaching

Referenciák